Laddar...

Rädda inte branschen

Med jämna mellanrum uttalar sig representanter från branschen om vad som egentligen måste göras för att framtiden ska bli mer lönsam, mer stimulerande och våra bidrag mer affärskritiska. Allt som oftast verkar någon form av återgång till hur det en gång var, vara det som förordas. Speciellt när företrädarna som uttalar sig varit del av branschen en lite längre stund. Men vad har någon att vinna på att associeras med en bransch i kris? Som anser att sig ha särskilda rättigheter i den krassa marknadsekonomi vi annars hyllar? Jag förstår ärligt talat inte. Det är som att många av oss är mer upptagna av att försvara vår existens istället för att använda de färdigheter vi säger oss besitta: Kreativitet, djärv affärsmässighet och strategisk klarsynthet. Det kan inte vara ett sundhetstecken.

Nej, låt branschen dö.

Nej, låt branschen dö. Rädda dig själv och lämna branschen bakom dig. Den är ett sänke, inte en tillgång. Om du sökt dig till yrket för att du vill tillhöra branschen, snarare än att du vill förändra den har du kanske sökt på fel premisser. Sök svaret i dig själv, inte i branschen, inte på byrån du jobbar på. Vad kan du? Vad vill du? Efterfrågas det? Förstå att branschen är först och främst konkurrenter, inte kollegor. Använd den kreativitet som vi påstår är extra påtaglig inom just våra yrken och leta fort som fan efter vägen ut. De som lyckas kommer alldeles säkert att hamna på en mycket bättre plats, i en bransch man kan vara med att forma snarare än nostalgiskt blicka tillbaka på.

//Johan Skogh

Tillbaka